long time no seen

nu ska jag försöka få lite ordning på bloggen igen.

på hästfronten händer det väl inte så mycket, gullan är fortfarande en liten kossa, tränade henne för petra aittola onsdagen innan lundahoppet på ny bana, nya hinder osv. hästfan hoppade allt super, vatten, grindar, skärmar, you name it, hon hoppade utan ett stopp, hoppade igenom alla språng riktigt lugnt och ordentligt.
lundahoppet- hemmabana borde göra susen- inte alls, eller jo, hon hoppade ju fem hinder. skitunge. men hon var ändå mycket lugnare än sist både i släpet o på framhoppningen. så det går ju iaf åt rätt håll.
hoppade henne i onsdags för bertil och nu har hon verkligen kommit in i en riktig tvångsfas. man kan verkligen inte släppa en sekund utan måste ha henne mellan hand och skänkel hela hela tiden, ända fram tills avsprånget. grymt jobbigt för jag gillar inte sån ridning alls. jag vill kunna lätta sista språnget och låta hästen sköta resten, men men, det är bara en period som förhoppningsvis går över.


kalle kuling (cumulus) går bara bra, har blivit riktigt fin i hullet och jag har kommit på hur man får upp galoppen lite. fick även lite motivation att sitta och trimma igeom honom ordentligt i torsdags och hittade en massa små detaljer som går att ändra till det bättre. typ som att vänsterbogen åker ut jämt, han är relativt stel i halsen åt höger och sätter in h bak i högergaloppen. där har vi lite att jobba med. pelhambettet funkar inte riktigt längre, han har blivit för lydig så jag får göra ett nytt försök med flippanbettet och en annan nosgrimma. tävlade igår men det kommer ett eget inlägg om det.

måste också börja jobba lite själv också, har verkligen inte samma styrka i sisten som när jag satt och red tio hästar om dagen, och på det hade jag sitsträning med mig själv minst en gång i veckan.
så nu blir det ordning, antingen dressyrsadeln utan stigläder eller hoppsadeln utan stigläder inklusive lättridning och en massa sittande. orkade knappt med tio sekunders lättridning utan stigläder. prova själva, det är bara att hålla om med låren o knäna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0