8 sept

cumulus vilade och jag longerade gullan, hon var ganska fin trots att det blåste typ full storm ute, dock så var jag lat och orkade inte byta inspänningstyglarna till gramanen, tycker att dom är ganska värdelösa att longera med, om man inte har en 2åring som bara har det för att lära sig ta stöd på bettet.
vill man inte dra ihop hästen i värsta rollkur-formen utan ha den lite längre o lägre, som är ganska vanligt vid longering, så tycker jag att dom inte har nån inverkan för hästen kan i princip ha huvudet var som helst genom att bara inte ta stöd på tyglarna. då tar det ofta hela passet innan hästen kommer ner (spec om man har en sån vimsig som jag), slöseri på både häst och tid.

jag använder mycket hellre gramanen som man bara knyter fast i ringarna på gjorden. då kan hästen ha huvudet precis var den vill men är ändå alltid i form. sätter man den undre delen av gramanen längre upp bidrar det till en högre och mer samlad häst (nyttigt för äldre hästar att få jobba i lite mer avancerad form även utan ryttare), och på yngre hästar fäster jag den så långt ner det går för att de ska vilja söka sig framåt neråt. linan fäster jag alltid genom bettet och till gjorden, det funkar såklart inte på hästar som inte håller sig på volten, men för väluppfostrade djur som man inte behöver kunna styra så mkt är det jättebra iom att man kan reglera ställningen och böjningen mycket bättre.



ursäkta en paint-newbie, men vi låtsas att det gråa är en tömkörningsgjord, det röda är gramanen och det blåa linan. comprende?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0