kvalitén

hm ja vad ska man säga?
när jag tog inn henne från hagen och började knoppa blev hon supernervös och stod o skakade i gången :/ men väl där var hon jättelugn, ridningen gick bra men hoppningen gick mindre bra. när det låg på 1m hoppade hon grymt bra - det sa domaren också- men när det blev 110 blev det för stort för henne som redan hopapde så stort. hon drog jättemycket till vänster och hoppade mer upp än ner. pisspoäng på det. men jag fick beröm för min ridning iaf :) nu är det gjort iaf och jag ska se om jag kan lägga up filmen på det som gick bra.

poängen då?
(poängen inom parentes är vad hon fick som 3åring)

vet: 10-10 höjd 165, 161 på 3års, kan det vara därför hon har varit lite bråkig?!

typ: 8- långlinjerad o välutvecklad
      (7- välutv. o ngt lågställd)

hhb: 8- välansatt hals, välutv manke, brant bog, norm rygg, djup bål
       (7- kort, bred hals, omark manke, brant bog, välmusklad i rygg o kors)

extremiteter: 6- tåtrång, parallellförskjuten o biljarderar fram, instabil i bak -tyckte jag var lite snålt. så illa är det inte
                    (7- tåtrång o biljarderar)

skritt: 7-ren/taktmässig, avspänd
         (7- taktmässig, kort, god energi)

trav: 6- ren, avspänd, slapp bak, markbunden, kort, oelastisk -inget positivt där inte!
        (5- kort, markbunden o oengagerad)

galopp: 8- bästa gångarten, rörlig/avspänd, energisk/god bakbensaktivitet, rytmisk
           (6- energisk, markbunden, raka framben, ngt oelastisk)

allmänt intryck & ridbarhet: 7- bra framåtbjudning, normal samarbetsvilja o utvecklingsbarhet

hoppningen då? (suck)

teknik o förmåga: 5- osäker taxering, svag framåtbjudning, god spänst, drar åt vänster
                         (6-  svagt avstamp, g bra bakbensteknik)

temprament: 6- energisk, änslig o spänd
                   (6- samarbetsvillig, ngt okoncentrerad)           -alla dom här dåliga grejerna kom när det blev högre, men vi har ju inte hoppat så högt med henne just pga att hon hoppar så stort ändå

jaha så då var det gjort, nu får hon skritta ett tag sen tag vi nya tag och försöker oss på några tävlingar. den här säsongen blev skit så nu satsar vi på att få till 5års säsongen så bra som möjligt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0