oldies and goldies II

trasan måste få vara med, fast hon inte var min. en toppenblandning av travare och fullblod (strong statement xx) som verkligen inte var klok. men tack min snälla gudmor att jag fick låna henne till 1a året på strömsan. vi tävlade lite LB och fälttävlan, och satan vad hästen kunde galoppera! hon blev verkligen aldrig trött. oj vad louise h och gnetan måste ha varit trötta på henne! och ja förresten det är samma trasan som linda bentzing hoppade i globen ;)



pallas då, ännu en esthäst som pappa ramlade över. en kvarts arab och halvt fullblod, och ögon snurrade minst en gång på daglig basis. men den här var faktiskt ganska fin, piaffade och bytte i serier hur lätt som helst, gick 120 och LA:3 och lätt fälttävlan. var med 2a året på strömsan och sen gick han vidare till syster som red lite dressyr. tyvärr fick han nån nerv i kläm el liknande odiagnostiserat fel i ryggen som gav honom riktiga "smärtoanfall" så han fick åka till himlen.



sen var det litter, jag skulle gå sport-hopp inriktningen i 3an och behövde en häst med lite mer kapacitet än palle. det blev en till esthäst. litter, 5 år och 175 hög, inte klokt jag vet. men han var gullig, busig och slängde av mig i riktig rodeo-stil ett par gånger, men gick iaf 120 innan jag insåg att jag aldrig skulle sitta kvar på 130 höjder så han gick till ridskolan. utvecklades enormt den korta tiden jag hade honom iaf :)





sen kom han, samurai s, eller sussi el sune som han kallades. e sadenio (e sandro)- pik star (riktig dressyrstam ;)) det var dags för en riktig häst som faktiskt inte köptes i ridskolesyfte. från tyskland via holland, irland, holland igen och sen till örebro. bästa hästen nånsin, galopperade som en kratta men hoppade som en katt, så fin häst! en riktigt personlig häst som inte tyckte om de jag inte tyckte om, och som helst stog med mulen i håret på en hela dagarna. han blev sur på en om man hade varit borta ngr dar och vägrade gosa ett tag, men sen gick det alltid över. han fick flytta med mig ner till skåne och gick 130, tillslut gick det inte längre, och det kom fram en massa gamla skador, förkalkning i senan osv osv. och för en häst som står med huvudet i ett hörn efter en dags vila gick det inte. det blev himlen för honom också. saknar honom så mycket, en sån häst får man inte två gånger. :(







sen var det cortina e cortus-ciceron (cumulus halvsyrra) fick ner henne som 4 åring och tävlade tills hon var 5, nollade 1a 120n, men hon var ett riktigt sto som lyfte på benen när hon kände för det. på bra dagar var hon sjukt fin men vi kom verkligen inte överrens, så hon såldes. (hon hoppade 7-7 på kvallen när totalvinnaren av hela championatet var på samma ställe och fick 8-8)





sen har vi my quality aka biffen, ponnyn paminas andra unge e Qalle. red in honom och han var riktigt fin, men ganska liten, så han såldes. sjukt söt var han iaf, den lilla ponnyn!

 



sen var det nog slut på egna hästar, får göra ett inlägg om alla jobbhästar en dag också :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0